Radek Springer se ptá: Kdy zmizí „tankodromy“ mezi vesnicemi a malými obcemi?

6. 3. 2018

Státní dotace na opravy a rekonstrukce silnic II. a III. tříd jsou v nenávratnu. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) ukončil loni po třech letech program poskytování mimořádných dotací krajům na opravy silnic druhých a třetích tříd. Vše je nyní na obcích, městech a krajích. Tedy i na jihu Čech. Prostředků se však nedostává, takže „okresky“ se pomalu už dlouhá léta mění v téměř nesjízdné tankodromy.

Osobně vnímám jako krajský zastupitel zejména problémy na Táborsku a věřte, není jich málo. Velmi palčivý stav je už léta třeba v úseku mezi obcemi Opařany a Stádlec. Tato silnice je ve velmi špatném stavu minimálně 20 let a za celou dobu byla opravena jen jednou lehce, a to jen za pomocí záplat. Ty jsou již povětšinou vytlučeny, a tak se podvozky aut zdejších obyvatel neustále ničí. Občané okolních obcí se dokonce snažili urychlit opravu silnice pomocí podpisové akce, nicméně neuspěli, takže si budou muset počkat nejméně do příštího roku. Oprava je prý naplánovaná, ale to už byla několikrát. Panují zde obavy, že se termín opravy z nějakého důvodu opět přeloží na „výhledový“ termín. To je ovšem jen jeden křiklavý případ. Mohl bych jich na Táborsku jmenovat desítky obdobných.

V této souvislosti mne nadzvedla nedávná mediální masáž veřejnosti ze strany prvního náměstka jihočeské hejtmanky. Josef Knot se pochlubil neuvěřitelnou věcí. Kraj za pomoci dotací prý nezapomíná ani na silnice druhých tříd v Jihočeském kraji. Zmodernizovat chce v letošním roce 2018 celkem 44,6 kilometru komunikací II. tříd. Víte, kolik připadá na celé Táborsko? Jde přesně o 13 kilometrů za 83,2 milionu korun. O silnicích třetích tříd Knot vůbec nehovoří.

Pro zajímavost: Silnic druhé třídy je na území Jihočeského kraje 1 645 km, třetí třídy pak 3 823 km. Jedenadevadesát kilometrů opravených silnic druhé třídy pro letošek je pak pouhá necelá jedna šestnáctina této kategorie komunikací, a to již nehovoříme o silnicích III. třídy.

Zejména, my, krajští zastupitelé za KSČM, se musíme zasadit, aby namísto zbytných investičních akcí kraje byl podstatně větší důraz, a tím i balík peněz, věnován na dopravní infrastrukturu mezi malými obcemi a vesnicemi v kraji. I to je jeden z důvodů, proč se nám venkov vylidňuje.

Autor: 
Radek Springer, zastupitel Jč. kraje za KSČM
Zdroj: 
RS (vítr)