Sílu nového železničního mostu přes Orlík u Červené nad Vltavou už příští týden prověří zátěžová zkouška. Ta bude podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody klíčovým krokem před obnovením provozu na železniční trase Písek – Tábor.
Nový železniční most přes Orlík vyrostl pouhých devět metrů od původního ocelového mostu z 19. století, který je již v technicky nevyhovujícím a prakticky neopravitelném stavu. „Z vlaku na trati Písek – Tábor mohli cestující do poloviny srpna obdivovat kompletní siluetu nového mostu, ale pak začala výluka kvůli přepojení kolejí z původního mostu. Nová trať má být do zkušebního provozu uvedena do konce listopadu,“ zmínil za zhotovitele, kterým je Skupina Metrostav, tiskový mluvčí Radim Mana.
Cílem investice je nejen zajistit rychlejší a komfortnější provoz mezi Táborem a Pískem, ale také případnou objízdnou trasu během plánované rekonstrukce koridoru do Českých Budějovic. Most je připraven i na budoucí elektrizaci trati.
Stavební práce byly zahájeny v prosinci roku 2021, investorem stavby je Správa železnic. Cena nového mostu je zhruba 543 milionů korun.
Nový železniční most přes orlickou přehradu měří na délku 316 metrů a jeho železobetonový oblouk je s rozpětím 156 metrů největší v Česku. Svým designem připomíná silniční opárenský most na dálnici D8 a stejně jako on reprezentuje výjimečné dílo vybudované tzv. letmou betonáží pomocí betonářských vozíků a postupných záběrů. Celkově spolyká stavba téměř 8000 kubíků betonu a přes 1100 tun výztuže.