Zamyšlení nejen na neděli (CXXV.):

2. 12. 2023

Jak se stručně vyjádřit k problematice školství?

Inspiroval mě jeden přítel z J. Hradce, s kterým se shoduji na tom, že místo racionální diskuze, převažuje diskuze emocionální a od současného vedení ministerstva a vlády diskuze ideologická a snaha předávat žákům a studentům „jen ty správné názory“, často na úkor odborné výuky.

S cílem odmítnutí socialismu byla odmítnuta jednotná škola a školství je tak roztříštěné (stejně jako ostatní oblasti života – odbory, sport, dětské a mládežnické organizace), že se kvalita výuky snižuje. Místo optimalizace a restrukturalizace škol (především s posílením technických programů na všech úrovních školství) přidáváme do školství další a další miliardy (např. - inkluze, - neúměrné zvyšování platů školským funkcionářům, řediteli škol počínaje přes funkcionáře na vysokých školách a konče u zvyšování platů ve veřejné správě, kde jsou platy vyšší než ve výrobní a produkční sféře, - posilování výuky a programů všeobecných a společenskovědních na úkor technických). To vše však úroveň výuky nezvyšuje, bohužel je tomu právě naopak.

Jen dodám, že stejně tak je roztříštěná zdravotní péče (nemluvě o sociální péči), kde 7 zdravotních pojišťoven zabezpečuje 79% zdravotní péče, 11% soukromý sektor a 10% veřejné rozpočty. Nemocnice jsou zřizované státem, kraji (které většinou založili nemocnice jako akciové společnosti) i městy, odborní i praktičtí lékaři pracují jako OSVČ nebo mají společnosti s ručením omezeným.

Autor: 
Lubomír Pána
Zdroj: 
fb