Ladislav Šedivý: Přeložka Měšická-Vožická bude. Ale zatím jen polovičaté řešení

21. 11. 2018

Zpráva, že Zastupitelstvo Jihočeského kraje v minulých dnech schválilo pro Tábor financování a výstavbu přeložky Měšická – Vožická, je určitě velmi pozitivní. Stalo se tak po deseti letech nejrůznějších peripetií a tvrdých bojů o výkup pozemků i přesvědčování obyvatel z okolí plánované stavby, kteří vyjadřovali svůj nesouhlas peticemi. Svůj neodiskutovatelný podíl určitě mají i zastupitelé za KSČM.

Celková délka přeložky je 1,409 km, předpokládaný termín realizace je v letech 2019 až 2021 a stavba vyjde na 180 milionů korun. To je suma, která nás poněkud překvapila, protože se předpokládaly znatelně nižší – téměř poloviční - náklady.

Co nás však mrzí mnohem více je skutečnost, že jde pouze o první etapu dopravní stavby, která by měla řešit zvýšenou tranzitní nákladní dopravu ve městě. O druhé zatím nikde ani vidu, ani slechu. Ta je přitom naprosto zásadní. Pokračování přeložky by mělo řešit napojení na dálnici, aby přeložka Měšická – Vožická byla skutečně smysluplná a plnila svůj účel. Zatím se nezačalo ani s výkupem pozemků...
Naopak pozitivní skutečností je fakt, že kraj evidentně ustoupil ze svých „vyděračských“ návrhů. Původně sice kývl na to, že výstavba přeložky bude v jeho režii, ale chtěl za to velmi tvrdou protislužbu. Aby město převzalo do své péče všechny komunikace I. třídy procházející Táborem, tedy například Budějovickou ulici a další komunikace. To by se ale městu v horizontu budoucích let těžce prodražilo. Možná kraj ustoupil i proto, že ministerstvo dopravy nyní zvažuje, že silnice I. třídy přejdou z krajů na stát. Kraje prý mají podle ministerstva na jejich údržbu neodůvodnitelně vysoké náklady.
Dopravní politika města je jednou z nejvýznamnějších priorit zastupitelského klubu KSČM. Proto se rozhodně nespokojíme s polovičatým řešením, které znamená I. etapa výstavby zmiňované přeložky ve východní části Tábora. Určitě v rámci jednání zastupitelstva rozvineme diskusi o nutnosti výstavby druhé etapy. Ta by měla vyústit v konkrétní výstupy v podobě harmonogramu a samozřejmě i v začátek výkupu pozemků. To vše ovšem musí podpořit zvýšený tlak na kraj a plánování jeho investic.

Autor: 
Ladislav Šedivý, předseda OV KSČM Tábor a zastupitel za KSČM
Zdroj: 
vlastní (vítr)