Na SEZNAM.cz jsem v neděli našel článek o výsledcích průzkumů – koho bychom volili do Sněmovny Parlamentu v březnu. Dnes už tam článek nevidím, ale na internetu je možné najít výsledky anket jednotlivých agentur. Včerejší článek se mi nakonec líbil, ale proč už tam není? Byl „šikovně“ upraven tak, že na první pohled ukazoval výsledek společnosti KANTAR.cz včetně rozsáhlého komentáře výsledků. Podle Otázek Václava Moravce (ČT) má KANTAR ze všech průzkumů největší popularitu. Bodejť! Vždyť prý se KSČM vůbec nedostane do Sněmovny (4,5%)!
Šikovná je ovšem manipulace čtenářů. Podporuje pokles důvěry, navozuje pocit zbytečnosti tuhle stranu vůbec volit. Když jsem se vzpamatoval, pozorněji jsem se podíval, a hle! U „nejpopulárnějšího“ grafu výsledků jsem uviděl tlačítka další tří průzkumných agentur. Překvapení! Podle jejich výsledků průzkumu dosahovala KSČM od 7,7 do 8%. Dále byl s výsledkem grafu propojen koláč, ukazující rozdělení počtu křesel v Parlamentu. KSČM by podle dalších průzkumů měla 15 resp.16 a dokonce 17 křesel! Je to setsakramentský rozdíl – nikdo nebo 17 – nemyslíte? U výsledků dalších agentur už žádný doprovodný komentář nebyl. Původně jsem chtěl tento příspěvek nadepsat „Neskákejte na špek!“ - ale není to vlastně rada?
Nesmíme podléhat hned pesimismu, ale zamýšlet se. Vždyť vedoucí činitelé a pracovníci společností jsou placeni zřizovatelem a snaží se uspokojovat jeho očekávání. Už jsem pochopil, proč článek s možností porovnání různých výsledků tak rychle zmizel. Určitě se můžete na internetu dopátrat, kdo stojí za KANTARem (hodnocení Otázek VM snad něco naznačuje?). Nejpřijatelnější názor na volební průzkumy jsem už někde slyšel: rozhodující jsou výsledky voleb!