Pevnost nového železničního mostu u Červené nad Vltavou dnes otestovaly dvě ikonické lokomotivy

20. 11. 2024

ČERVENÁ NAD VLTAVOU - Parní lokomotiva Šlechtična řady 475.1 a dieselová lokomotiva Sergej řady 781 ve středu 20. listopadu otestovaly nosnost a průhyb mostní konstrukce nového železničního mostu u Červené nad Vltavou. Ve čtvrtek 21. a v pátek 22. listopadu pak přijde na řadu ještě dynamická zkouška, která ukáže, jak most reaguje na kmitání. A pak už nic nebude bránit tomu, aby se zde opět rozjely vlaky.

Zatěžkávací zkoušku přijely ve středu 20. listopadu dopoledne na nový železniční most k Červené nad Vltavou provést dvě legendární lokomotivy. Lokomotiva Sergej řady 781, která je dieselová s elektrickým přenosem výkonu. Vyvinul a sériově vyráběl ji lokomotivní závod ve Vorošilovgradu v Sovětském svazu. Vývoj, konstrukce a stavba dvou ověřovacích kusů probíhaly v letech 1962 až 1964. Sériová výroba pak začala v roce 1965 a trvala až do roku 2001. Celkově bylo vyrobeno 3273 kusů těchto lokomotiv.

Parní lokomotiva Šlechtična je univerzální parní lokomotiva vyráběná v letech 1947 až 1950 Škodovými závody v Plzni pro Československé státní dráhy. Celkově bylo vyrobeno 172 kusů, z nichž však bylo posledních 25 dodáno do Korejské lidově demokratické republiky. Pro svůj elegantní vzhled dostala přezdívku Šlechtična. Tento typ lokomotivy byl určen pro dálkové rychlíky, osobní vlaky a také příležitostně rychlé nákladní vlaky. Obě lokomotivy, které se ve středu v Červené nad Vltavou představily, tak byly naprosto unikátní.

„Co se týče těch strojů, obvykle to bývá tak, že samotnou zatěžovací zkoušku dělá jedna lokomotiva, a to ta parní. Sergej ji jen přitáhne. Není to proto, že by ta parní na místo nedojela, ostatně, bývá roztopená, ale má normalizovanou hmotnost, včetně vody a uhlí a není žádoucí, aby si je cestou spotřebovávala. Takto to bylo u nedávné zkoušky na Branickém mostě v Praze," vysvětlil David Kabele z tiskového oddělení Správy železnic. Obě lokomotivy, parní Šlechtična a dieselový Sergej, mají dohromady okolo 280 tun. Nakonec se projely při zatěžkávací zkoušce po novém mostě obě.

Nový železniční most nabízí železobetonový oblouk, který je s rozpětím 156 metrů vůbec největší v celé České republice. Celkově jeho výstavba spolyká po úplném dokončení téměř 8000 kubíků betonu a přes 1100 tun výztuže. Nový most vyrostl v osové vzdálenosti pouhých devíti metrů od původního ocelového mostu. Podle tiskového mluvčího stavební společnosti Metrostav Radima Many byla největší výzvou složitá letmá betonáž. Stavaři Metrostavu postupovali po zhruba šestimetrových záběrech souběžné z obou břehů pomocí dvou na míru vyrobených padesátimetrových betonářských vozíků. Oblouk museli velmi důkladně armovat a spotřebováno na to bylo přes 500 tun ocelové výztuže. Vlaky ve zkušebním provozu začnou po novém mostě jezdit 29. listopadu.

Video: 
Autor: 
Martin Petřík
Zdroj: 
https://www.jcted.cz/pisecke-postrehy/86201-video-pevnost-noveho-zeleznicniho-mostu-u-cervene-nad-vltavou-dnes-otestovaly-dve-ikonicke-lokomotivy/